Naše mysl je znásilňována každý den



Jak to, že víte, co si přečtu? Jak je to možné? Naše mysl je znásilňována každý každičký den manipulativní psychologií a sociálním inženýrstvím. 

Osobní a společenské hodnoty si tvoříme na základě informací, které se k nám každodenně dostávají z médií, z pracovního prostředí, z obchodů a i z veřejného života (politika) a z komunikace, kterou každodenně vedeme s blízkými. 

Pokud jsou ale naše osobní a i společenské hodnoty primárně formovány komerčními subjekty a nikoliv veřejnými subjekty, kterou reprezentuje komunita, správa a samospráva, máme obrovský problém. 

Jak že si to necháváme znásilňovat naší mysl? Tím, že se máme moc dobře a že jsme pohodlní? 

Příklad
Cílem Kauflandu je co nejvíce prodat, aby měl co největší zisk. Cílem pana Nováka v Kauflandu je nakoupit co potřebuje za dobrou cenu a v dobré kvalitě. Jenže, jak se začne takový Kaufland chovat, když už má pan Novák vše, co potřebuje? Do jaké míry začne takový Kaufland křičet na pana Nováka, aby si ještě koupil tohle a takhle to a ještě navíc tohle? Jaké informace použije Kaufland "na znásilnění mysli" pana Nováka, aby jej přiměl utrácet více a více? 

Teď si tento příklad přeneste do zdravotnictví, vzdělávání, na životní prostředí.... Kdo vždy vyhrává? Čí zájmy se hájí více? Vyhrává Kaufland nebo pan Novák? 

Proč jsou komerční zájmy upřednostňovány před těmi veřejnými a osobními? 

Přeneseme se v této úvaze o pár úrovní výše. 

Tento systém dělá jediné. Získáváme tak klamné a falešné přesvědčení o tom, že toužíme po větším zisku a větší moci. Toto jsou přeci ty správné životní cíle: 
  • Lépe placená práce 
  • Koupě vlastního bytu nebo domu 
  • Dovolená v exotice 
  • Nové auto 
  • Bazén na zahradě 
  • ... 
A tak se většina lidí pachtí v životě za tím, co sami nechtějí, za tím, co chtějí obchody, banky, sociální sítě. 

Pokud nám jsou jakoukoli autoritou (značka, státní správa) servírováné informace (nákupy, média, veřejný prostor), které nevedou k většímu zisku, k mezikroku vedoucímu k zisku případně k silnějšímu upevnění moci, jsou často opomíjená a brány jako nevýznamná a nedůležitá. 

Proč nás nikdo primárně již ve škole neučí, jak být v životě šťastný a jak pomoci ke štěstí svých blízkých? 

Protože to je zadarmo a nedá se to prodat? 

Takto nám byla znásilněna představa o půdě pod nohama a i o vodě - oboje si musíme kupovat.

Co bude další? Vzduch? Život samotný?

Udělejte si malý experiment sami: 
Zvědomte si, kolik informací se k vám dostane během jednoho týdne kupříkladu na téma: 
  • Rodina 👪 vs. Celebrita🕺 
  • Utratit 💸 vs. Uspořit 💰 
  • Pomoc vs. Ublížení 
  • Prevence před bolestí vs. Léky na úlevu od bolestí 
  • Populárně naučné vzdělávání 📚 vs zábava 🥳 
  • Budování dobrých vztahů vs. Aféry ve vztazích 
  • Radost 😁 vs. Strach 😨 
  • Veřejný zájem vs. Soukromý zájem 
  • Atd. 
Takovýto nastavený systém produkuje pouze populisty, egocentriky nebo sociopaty. Nikdo jiný ani nemá v takovém systému možnost "uspět". 

I tento systém má ale slabinu - tvoří jej pouze lidé.

Zástupci veřejného sektoru selhali a neplní svou primární roli: budovat silnou a rovnou společnost, založenou na pevných lidských hodnotách. 

Je třeba změna systému?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Ti za Tvůj názor k tomuto článku v komentáři!