Online služby zadarmo jsou hodně drahé.



Dnes máte svou osobní emailovou schránku. Pravděpodobně jste za ní ani nezaplatili. Pravděpodobně máte svůj profil na sociálních sítích, za který jste také nezaplatili. Pravděpodobně jste si stáhli aplikaci do "smartfounu", která také nic nestála. A pokud něco hledáte využíváte služby vyhledávače jako je Google, Seznam nebo Bing, za který také nic neplatíte. Nic ale není zadarmo.

Google a Facebook se staly hlavními hráči na internetu, ale jejich obchodní model škodí jednotlivcům i společnosti. Pokud si myslíte, že vám Google, Facebook nebo Seznam poskytuje služby jen tak zadarmo, jste hodně naivní. Asi tak naivní, že za příkladem v úvodním obrázku je nějaké kouzlo, které dokáže "uhádnout" Váš rok narození. Je to jednoduchý matematický algoritmus, oproti tomu, co používá Facebook nebo Google.

Tento příspěvek není moje paranoia a ani žádná konspirace. Jen jsem si vědom toho, že moje osobní digitální stopa, kterou za sebou na internetu zanechávám, je moje a pouze moje a nechci, aby na ní nikdo profitoval.

 

Jsi ovcí kapitalizmu dohledu bez tvého svolení

Nemusíte ani být na Facebooku, aby Vás Facebook sledoval, co děláte. Nemusíte ani být na Googlu, aby vás Google sledoval a sbíral data o všem co online děláte. 

Jak platíte za Google a Facebook, abyste byli mohli vše používat "zadarmo"?

Google a Facebook se staly dvěma nejúspěšnějšími webovými společnostmi, protože se jim podařilo všechny přesvědčit, že jejich produkty nepřicházejí za každou cenu. Přesto to není pravda. Obchodní model založený pouze na tlačení reklam lidem a společnostem na tolika úrovních, k ničemu dobrému nepovede a ani k ničemu dobrému nepřispívá. Takový model potřebuje jen slepé ovce bez dostatečných znalostí uzavřené v ohradě, aby nakupovali více a více. Nic víc a nic míň.

Tento obchodní model vás ovládá ve všem co online děláte - nakupujete, komentujete, co si myslíte. Stáváte se díky němu ovcí absolutního kapitalizmu dohledu. To už je dnes terminus technicus. A to přesně popisuje o co tu jde - mít dohled nad tím co online děláte, aby bylo snazší vám něco prodat.


Web - zdarma? Nesmysl!

Google i Facebook dávají svým uživatelům jeden velký příslib: 

"Používejte naše služby a vše dostanete  zdarma." 

Není to však pravda. Všichni víme, že Google a Facebook vydělávají peníze prodejem reklam.  Jen v roce 2020 příjmy z reklamy Google dosáhly 146,92 miliard amerických dolarů. Uvědomte si, že Google není vyhledávač a Facebook není sociální sítí. Obě globální firmy jsou reklamními agenturami gigantických rozměrů. 




Google není vyhledávač a Facebook není sociální síť. Obě firmy jsou jen gigantické reklamky. Google a Facebook společně obsáhnou více než polovinu trhu s internetovým prodejem reklam na celém světě. 

Kdo platí  za to, že Google a Facebook jsou zdarma?

Otázka zní: Kdo platí za to, že Google nebo Facebook jsou zdarma? 
  • Stručná odpověď tedy zní: Vy sami platíte Googlu a Facebooku, abyste je mohli používat "zdarma".
  • Dlouhá odpověď je: Různé společnosti platí Googlu a Facebooku, aby zobrazovaly reklamy společností zacílené na vaše potřeby. V konečném důsledku jste to však vy osobně - uživatelé - ti, kdo klikají na reklamy a kupují inzerované produkty.

Ztráta soukromí online

Google a Facebook navíc díky optimalizaci svých obchodních modelů založených na reklamách vás sleduje po celém internetu. Tyto reklamní giganti si o vás vytvářejí profil uživatele a  následně jej prodávají. Vaše soukromá data tak skončí v rukách firem, které inzerují své služby a produkty, na které s největší pravděpodobností kliknete. Vaše data jen usnadní zacílení reklamy. Vy jste pak jen snadná ryba.




Jen si někdy vzpomeňte na poslední věc, kterou jste vygooglovali a jakou reklamu jste následně všude viděli. Není to náhoda, je to jen algoritmus, do kterého vaše online chování zapadlo a dle kterého Facebook nebo Google jednají.

Zatímco Google a Facebook se rádi prezentují jako obránci soukromí, opak je pravdou. Způsob zasílání cílených reklam narušujících soukromí vede ke zvyšování zisku z reklamy Googlu a Facebooku, ale také ovlivňuje vaše nákupní rozhodnutí a k ovlivňování názorových vzorců a přesvědčení...

Škodlivý algoritmus

Algoritmy, díky nimž jsou Google a Facebook tak úspěšné při prodeji reklam, navíc stále více poškozuje naši společnost. Koukněme na Fake news, jak si s nimi nevíme rady. Přitom řešení by bylo tak jednoduché - odstranit škodlivý algoritmus a nahradit jej algoritmem, zobrazující relevantní obsah namísto obsahu, který se nejvíce prodává.

Být v sociální bublině posiluje extremistické názory, a to i díky algoritmům, které používají Google a Facebook. Algoritmus v zásadě zobrazuje podobný obsah, jaký lidé dříve viděli nebo lajkovali. Co se vám líbí si přeci asi koupíte než to, co se vám nelíbí.

Představte si Facebook jako zrcadlovou místnost - to je realita, kterou na Facebooku zažíváte. Nic víc, nic míň. Vidíte pouze to, co se vám "líbí" a co algoritmus Facebooku vyhodnotil jako potenciálně prodejné na základě toho, co na Facebooku děláte a jak se chováte i mimo něj.


Facebook chce jediné - udržel váš maximální rozsah pozornosti - díky čemuž zůstanete na sociální síti déle, což platformě zase umožňuje zobrazovat více reklam a tudíž vy budete více nakupovat. Proto  vám v obsahu i navrhuje neustále extrémnější obsah. Uvědomte si, že nevidíte obsah za zrcadlem, ale obsah před zrcadlem - sami sebe.

Přesně na tomto algoritmu byl postaven starý papírový bulvár - lidé budou vždy prahnout více po drbech, pomluvách a katastrofách a neštěstí druhých, než po opaku.

Je to tedy jen algoritmus, který je postaven na tom, udržet vaši pozornost,  skrze obsah, který lidi rozčiluje nebo který lidem říká, co chtějí slyšet, i když je to falešné nepravdivé, šílené, fake. Proč si myslíte že je na sociálních sítích tak populární extremizmus?


Jak se online bránit věcem ZDARMA?

Nejlepší způsob, jak můžete jako uživatel zastavit toto sbírání vašich osobních dat, zamyslete se nad tím, co přesně internetu děláte:
  1. vyhledávání
  2. sociální sítě
  3. komunikace
  4. sdílení
1) Vyhledávání - Nainstalujte si blokátor reklam a používejte relevantní vyhledávač.
  • AdBlock Plus (Chrome, Edge, Firefox, Opera, Safari, Android, iOS)
  • AdBlock (Chrome, Firefox, Safari, Edge)
  • Poper Blocker (Chrome)
  • Stojany Fair AdBlocker (Chrome)
  • uBlock Origin (Chrome, Firefox)
  • Ghostery (Chrome, Firefox, Opera, Edge)
  • AdGuard (Windows, Mac, Android, iOS)
  • Blokada (Android, k dispozici na F-Droid)

Relevantním vyhledávačem může být kupříkladu  DuckDuckgo.com. Jen si to sami vyzkoušejte a porovnejte si výsledky vyhledávání přes Google nebo přes DuckDuckGo. Asi se budete hodně divit. Dalším vyhledávačem může být wikipedia.org nebo i wolframalpha.com.


2) Sociální sítě - využívejte pouze k tomu, je k čemu mají sloužit
Sociální sítě bohužel nejsou zdrojem relevantních  a aktuálních zpráv, nejsou rozhodně zdrojem vzdělávání a  ani už vůbec ne místem budování pevných vztahů. Uvědomte si, k čemu přesně sociální sítě původně byly určené - navazování kontaktů s přáteli a rodinou. Zvažte co má smysl a co ne a co bude přesně vytváří bublinu a závislost:
  • Proč mít v přátelích stovky lidí, které v životě nikdy neuvidíte?
  • Proč přijímat spojení s lidmi, které nikdy nepotkáte?
  • Proč lajkovat navrhované stránky, o které se sami nezajímáte?
  • Proč reagovat na obsah, který je extrémní, bludný nebo nesmyslný?
  • Proč trávit slepě hodinu za hodinou prohlížením si prázdného obsahu videí a fotek?
  • Proč klikat na reklamu, která se mi zobrazí po tom, co si to samé vygoogluji?
  • Proč nevidíte příspěvky na zdi všech přátel ale pouze příspěvky vybraných přátel?


3) Používejte bezpečnou emailovou schránku
Mám rád Gmail, ale. Zrovna Google o vás ví nejvíce a nejvíce sbírá veškerá osobní data. Bezpečnou emailovou schránkou může být služba Protonmail.com nebo Tutanota.com.


4) Začněte chránit i svou IP adresu
Skrytím IP adresy minimálně zkreslíte data, které Facebook  nebo Google o vás sbírá. Tak bude daný profil uživatele nerelevantní. Začněte používat jakoukoli službu VPN.


5) Sdílejte soubory online bezpečně
Sdílení souborů přes ulož.to nebo úschovna.cz není zrovna ta pravá cesta bezpečného sdílení. Online služby na sdílení nejsou kolikrát zase tak bezpečné.  Kupříkladu aplikace wormhole.app šifruje sdílení  kompletně (end-to-end) a umožňuje sdílet soubory o velikosti i 10GB.

Nepodceňujte věci ZDARMA. Nic není zadarmo. Pokud Vám někdo bude tvrdit opak, buďte si vědomi toho, že za to něco bude druhá cena očekávat. Věci ZADARMO mají vždy svou cenu.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Ti za Tvůj názor k tomuto článku v komentáři!